[2] K. Stefański
, Architektura sakralna Łodzi w okresie
przemysłowego rozwoju miasta, Łódź 1995, s. 47.
[3] Szerzej por.: F.
Friedman , Dzieje Żydów w Łodzi od początków osadnictwa Żydów do
r. 1863. Stosunki ludnościowe, życie gospodarcze, stosunki społeczne,
Łódź 1935, s. 43-70.
[4] Archiwum Sądu Rejonowego w Łodzi (dalej: ASRŁ),
Wydział (dalej: Wydz.) XX Ksiąg Wieczystych (dalej: KW), rep. 6528, Zb.
dok., dok. nr 1.
[6] ASRŁ, Wydz. XX KW, rep. 6528, Zb. dok., dok. nr 1.
[7] ASRŁ, Wydz. XX KW, rep. 6528, Zb. dok., dok. nr 2.
[8] Archiwum Państwowe w Łodzi (dalej: APŁ), Łódzka
Gmina Wyznaniowa Żydowska (dalej: ŁGWŻ) 138, s. 6-8.
[9] Otrzymała nr repertorium hipotecznego 238. Por.:
ASRŁ, Wydz. XX KW, rep. 6528, Zb. dok., dok. nr 3 i 4.
[10] Spowodowało to, iż Dozór zdecydował się
wykorzystać budynki, znajdujące się na gruncie zakupionym od G.
Zakrzewskiego jako tymczasowe pomieszczenia modlitewne – APŁ, Akta
miasta Łodzi (dalej: AmŁ) 1566, s. 958.
[11] Por.: Protokół konferencji Magistratu m. Łodzi
i Dozoru Bóżniczego w sprawie budowy nowej bóżnicy przy ul. Wolborskiej
nr 202, 16.02.1859, [w:] Początki rozwoju kapitalistycznego
miasta Łodzi (1820-1864). Źródła, Oprac. A.
Rynkowska , Warszawa 1960, s. 455-456.
[12] Remanent ten pochodził ze składki bóżniczej,
celowo podwyższanej ponad bieżące potrzeby, por.: APŁ, Rząd Gubernialny
Piotrkowski-Anteriora (dalej: RGP-Ant.) 2534, s, 72-75, 103-106,
109-112, 135-136, 159. Przekazany został na cele budowy na przełomie
1859 i 1860 r. – APŁ, RGP-Ant. 2534, s. 863-864, 868; APŁ, RGP-Ant. 2535
[13] Por. również: APŁ, RGP-Ant. 2534, s. 851-852.
[16] Archiwum Główne Akt Dawnych (dalej: AGAD),
Centralne Władze Wyznaniowe (dalej: CWW) 1712, s. 124-127. Kosztorys
stanowi załącznik do projektu i znajduje się na s. 127-135.
[17] AGAD, CWW 1712, s. 136-138; K.
Stefański , Architektura..., s. 48-49.
[19] O S. Lande, jednym z największych ówczesnych
łódzkich kupców i przemysłowców, wiele informacji podał ostatnio w
artykule poświęconym jego ojcu S.
Przygodzki , Dawid Lande 1796-1858. Kupiec i przemysłowiec. Szkic do portretu
polskiego burgeois, „Rocznik Łódzki” T. 44, 1997, s. 119, 125-127,
130-133.
[20] W budynku m.in. nie było jeszcze ławek, por.:
APŁ, RGP-Ant. 2535, s. 282-287; H. Banner
, Gmina żydowska w Łodzi. Krótki zarys dziejów
ustrojowo-gospodarczych, Łódź 1938, s. 22.
[21] Były to prawie 454 ruble, por.: APŁ, RGP-Ant.
2535, s. 197-200, 205, 207-208.
[22] Lata 1865-1873 to okres burzliwego rozwoju
łódzkiego przemysłu, por.: K. Badziak
, W. Puś
, Gospodarka Łodzi w okresie kapitalistycznym (do
1918 r.), [w:] Łódź. Dzieje miasta, red. R.
Rosin
, t. 1, Do 1918 r., red. B.
Baranowski , J.
Fijałek
, Warszawa 1980, s. 244, 264; I.
Ihnatowicz , Przemysł łódzki
w latach 1860-1900, Wrocław 1965, s. 22.
[25] W 1875 r. Dozór Bóżniczy oceniał, iż na
oświetlenie i ogrzewanie synagogi i szkółki (училища) na ul.
Wolborskiej należy przeznaczyć 5 сяжни drzewa sosnowego i 10
dębowego oraz 650 funtów świec стеровых i 1000 funtów саловых,
APŁ, AmŁ 7143, k. 118.
[26] APŁ, AmŁ 7144, nlb. Więcej informacji o A.
Baruchu zob. w rozdziale III.
[34] APŁ, ŁGWŻ 4, s. 218-220. Wedle umowy, I.
Poznański (ówczesny członek Dozoru Bóżniczego)
miał sprawować pieczę nad zrealizowaniem zawartego z rzeźbiarzami
kontraktu, a nawet miał prawo zmieniać jego ustalenia. Możliwe więc, że
fundusze na Aron-haKodesz pochodziły z nielegalnej składki
przeprowadzonej wśród wiernych, których reprezentantem był D.
Izraelowicz . Kwestii tej – ze względu
na brak źródeł – nie da się już chyba ostatecznie wyjaśnić.
[38] F. Guesnet
, Żydowskie i niemieckie organizacje w Łodzi
XIX wieku: typy i stosunki, [w:] Polacy-Niemcy-Żydzi w Łodzi w
XIX i XX w. Sąsiedzi dalecy i bliscy, pod red. P.
Samusia
, Łódź 1997, s. 171.
[39] APŁ, AmŁ 7148, k.
1-1v; APŁ, AmŁ 7148, k. 3-3v.
[48] Ogrzewanie odbywało się – o ile można sądzić z
zachowanego projektu – w sposób bardzo nowoczesny, bo za pomocą rur
umieszczonych w podłodze (Por.: APŁ, ŁGWŻ 4, s. 82).
[53] Na skutek zablokowania omawianej sumy Komitet
Remontu Synagogi nie mógł płacić dostawcom materiałów i wykonawcom
robót, co postawiło go „w położeniu bez wyjścia”, APŁ, ŁGWŻ 4, s.
119-120.
[56] Ze względu na brak pełnych danych źródłowych nie
udało się dotychczas odnaleźć aktów notarialnych z lat 90. XIX w.,
wspomnianych w Protokole opisania granic nieruchomości z 27.08.1898
r. (APŁ, ŁGWŻ 4, s. 22-24). Akty te nie zostały złożone przy
pierwiastkowej regulacji hipoteki, zamiast nich ówczesny Zarząd Gminy
Wyznaniowej Żydowskiej dostarczył Zaświadczenie Wydziału Budownictwa
Magistratu m. Łodzi o powierzchni nieruchomości z 26.08. 1931 r. i
Świadectwo Magistratu m. Łodzi o nadaniu numeru hipotecznego z
15.07.1932 r. – por. ASRŁ, Wydz. XX KW, rep. 6528, Zb. dok., dok. nr 3
i 4. Por. również APŁ, ŁGWŻ 4, s. 264. Co do kształtu działki, por. plan
dołączony do wspomnianego Protokołu opisania granic....
[57] Wskazywano tu, iż „mieszkańcy izraelici
tamecznych stron [tj. Starego Miasta – J. W.] przyczyniali się przez
cały czas do zwiększenia dochodów gazowni” i proszą o dar pieniężny lub
obniżkę opłat związanych z wprowadzeniem oświetlenia gazowego – APŁ,
ŁGWŻ 4, s. 240-241. Rezultatów prośby nie udało się ustalić.
[59] APŁ, ŁGWŻ 4, s. 115, 116. Towarzystwo przeżywało
wówczas najlepszy okres swych dziejów, czego wyrazem był wysoki kurs
jego listów zastawnych – por.: L.
Gajewicz , Towarzystwo Kredytowe
miasta Łodzi. Sześćdziesiąt lat na posterunku pracy obywatelskiej i
pomocy dla własności nieruchomej miejskiej, Łódź 1932, s. 47-48.
[60] Por. bliżej: K.
Badziak , Instytucje finansowo-kredytowe w Łodzi do I wojny
światowej, „Rocznik Łódzki” T. 25, 1977, s. 98-99; W.
Puś
, Żydzi w Łodzi w latach zaborów. 1793-1914, Łódź 1998, s. 64-65;
S. Pytlas , Łódzka burżuazja przemysłowa w latach 1864-1914,
Łódź 1994, s. 106-107.
[70] APŁ, AmŁ 7162, nlb. Zgodne to było ze zwyczajem
panującym w innych częściach Królestwa Polskiego, zob.: APŁ, AmŁ 7162,
nlb.
[71] APŁ, AmŁ 7165, nlb. O roli H. Altermana i przyczynach zatrudnienia go na etacie Dozoru szerzej
por. w rozdziale III.
[72] APŁ, ŁGWŻ 4, s. 333-334. Możliwe, że powstał on
na drodze powolnego przekształcenia i rozszerzenia obowiązków Komitetu
Remontu Synagogi, ponieważ instytucja o takiej nazwie występowała nadal
w kontaktach z władzami rosyjskimi (APŁ, ŁGWŻ 4, s. 16-17).
[73] Budziło to zastrzeżenia władz rosyjskich, co
spowodowało, że w 1913 r. Dozór Bóżniczy postanowił ponownie wprowadzić
dochody i wydatki synagogi do ogólnego budżetu gminy, por.: APŁ, ŁGWŻ 4,
s. 337.
[75] Por. szerzej: APŁ, Komisja Szacunkowa Miejska,
1307, nlb; APŁ, ŁGWŻ 102, s. 1-2.
[76] P. Wróbel
, Przed odzyskaniem niepodległości, [w:]
Najnowsze dzieje Żydów w Polsce w zarysie (do 1950 roku), red. J.
Tomaszewski , Warszawa 1993, s. 121-126.
[77] Por.: Sprawozdanie Zarządu Łódzkiej Gminy
Starozakonnych za czas od listopada 1914 r. do 31 grudnia 1915 r.,
Łódź 1916, s. 2-6.
[79] Ówczesny skład Komitetu: E. Szykier (przewodniczący), Zygmunt Lande ,
Abraham S. Freund (delegaci Zarządu Gminy),
M. Warszawski , Sz. Z. Sender , B. Abramowicz , M. L. Lubochiński , M. Zalcman – Sprawozdanie
Zarządu Łódzkiej Gminy Starozakonnych za 1916 rok, Łódź 1917, s. 4.
[82] Tekst regulaminu zachował się w aktach łódzkiej
gminy – APŁ, ŁGWŻ 52, s. 1-4. O sposobie zarządu synagog krakowskich
por.: A. Żbikowski , op. cit., s. 184, 187-188.
[84] Funkcję tę pełnił na początku 1918 r. E. Szykier – por.: APŁ, ŁGWŻ 140, s. 16.
[85] APŁ, ŁGWŻ 104, s. 19. Nowy Komitet objął synagogę
11 października 1917 r. i składał się z następujących osób: S. Berkego , Szoela Fajna , D. Hendelesa , J. Kohna , J. Widawskiego , C. Wołkowicza , H. Wróblewskiego , A. Sendera , L. Urbacha , H. Zytnera – Sprawozdanie
Zarządu Łódzkiej Gminy Starozakonnych za 1917 rok, Łódź 1918, s. 4.
[86] Protestowały one przeciwko planom przeprowadzenia
wyborów, na które pomysłodawcy uzyskali zresztą zezwolenie władz
okupacyjnych – por.: APŁ, ŁGWŻ 104, s. 52-54.
[89] Por. np. dokumentację zawartą w zachowanych
aktach gminy wyznaniowej: APŁ, ŁGWŻ 87, passim. Oto kilka cytatów: przy
ul. Wolborskiej „straż honorową w synagodze pełnili skauci i skautki
drużyny skautowej im. Tadeusza Kościuszki wraz ze Związkiem Młodzieży
Polskiej Pochodzenia Żydowskiego »Żagiew«. Przed ołtarzem ustawiona była
straż honorowa, przy proporcu – drużyny im. Kościuszki”. Izydor
Szwarcman „w słowach podniosłych [...] dał
wyraz przywiązaniu i miłości żywionej przez obywateli żydowskich do
ziemi polskiej”. Por. również: APŁ, ŁGWŻ 140, s. 19.
[91]
Szerzej por. C. Brzoza
, Próby utworzenia żydowskiej organizacji
paramilitarnej w Krakowie w 1918 r., „Studia Historyczne” R. 32:
1989, z. 2, s. 303-306.
[93]
Por. J. Tomaszewski
, Niepodległa Rzeczpospolita, [w:]
Najnowsze..., s. 154-156.
[94]
APŁ, ŁGWŻ 204, s. 7. Zaniepokojenie policji było tym bardziej
zrozumiałe, że w tym samym czasie decydował się wynik tzw. małego
traktatu wersalskiego, nakładającego na Polskę zobowiązania dotyczące
ochrony mniejszości, por.: W.
Michowicz , Walka dyplomacji
polskiej przeciwko traktatowi mniejszościowemu w Lidze Narodów w 1934 r.,
Łódź 1963, s. 11-13. Już w styczniu 1919 r. Zarząd Gminy dążył do
ustanowienia kontroli nad treścią kazań i mów wygłaszanych w synagodze,
powierzając ją nadrabinowi Lejzerowi Treistmanowi , por.: APŁ, ŁGWŻ 204, s. 13.
[97] Kantor Perlmutter pisał 22
lutego 1920 r. do Zarządu Gminy: „pensja [...] jaką pobieram (275 marek
miesięcznie) nie starczy na wyżywienie jednej osoby w tak ciężkich
warunkach, jakie obecnie przeżywamy. Uprzejmie przeto proszę Zarząd
Gminy o łaskawe podwyższenie mi pensji przynajmniej do 1000 marek
miesięcznie” – APŁ, ŁGWŻ 281, nlb.
[101] Owe srebra to: „4 srebrne blachy, 2 srebrne
korony, 2 srebrne rączki do wskazywania przy czytaniu rodałów, 4 srebrne
części składowe rodałów i 1 srebrny świecznik o sześciu świecach” – APŁ,
ŁGWŻ 324, s. 15.
[102] Por. m.in.: APŁ, Urząd Wojewódzki Łódzki 2507/k,
s. 488-489.
[103]Gmina Wyznaniowa Żydowska w 1928 r., Łódź
1929, s. 11.
[108]
Por. np.: APŁ, ŁGWŻ 324, s. 11-12; Bilans Gminy Wyznaniowej
Żydowskiej w Łodzi za 1928 rok, [w:] Gmina Wyznaniowa Żydowska w
1928 r., Łódź 1929, nlb.
[117] S. Huberband
, The Destruction of the Synagogues in Lodz,
[w:] Lodz Ghetto. Inside a Community under Siege, ed. by
A. Adelson , R. Lapides
, New York 1989, s. 69.
[118]Przemówienie Prezesa Zarządu Gminy Żydowskiej
J. L. Mincberga wygłoszone w dniu 11
listopada 1929 r. w synagodze przy ul. Wolborskiej, „Kronika Gminy
Wyznaniowej Żydowskiej w Łodzi” 1929, nr 2/3, s. 34-36.
[119]Uroczystości i reprezentacje, „Kronika
Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Łodzi” 1931 nr 1, s. 27. Podczas
uroczystości ku czci J. Piłsudskiego
przemówienie wygłosił również J. L. Mincberg .
[125] Warunki mieszkaniowe dozorcy nie były dobre. W
1928 r. władze budowlane uznały pomieszczenie zajmowane przez niego na
posesji gminy (komórka ok. 5 m2) za nienadające się do
zamieszkania. Por.: APŁ, AmŁ 20364, nlb.
[126] I. Rubin
, Żydzi w Łodzi pod niemiecką okupacją, Londyn
1988, s. 172.
[137] Tak chyba należy rozumieć informacje zawarte w
piśmie Dozoru, zachowanym w jednym z poszytów Akt Magistatu Łodzi (APŁ,
AmŁ 7155, k. 54), wyraźnie mówiące o „domu modlitwy” na nieruchomości S.
Wiślickiego (nr hipoteczny 202), mającej być
podarowaną gminie żydowskiej, podczas gdy posesja nosząca nr hipoteczny
202, znajdowała się już od wielu lat w posiadaniu Dozoru Bóżniczego.