|
Czym jest synagoga?
Aby zrozumieć czym jest synagoga, musimy przedewszystkim odrzucić
tradycyjne, szczególnie dla chrześcijan, znaczenie synagogi jako świątyni czy
kościoła - tyle że innej wiary. Świadczy o tym i tradycja i nazwa: synagoga.
Słowo, to pochodzące z greki (συναγωγη -
sunagōgē) jest
rzeczownikiem utworzonym z czasownika sunagein, który
oznacza: gromadzić się, zebrać się razem. Pierwotny, hebrajski termin (בֵּית
כְּנֶסֶת - bejt kneset), oznacza dom
spotkania lub dom zgromadzenia. W języku jidysz, który dla większości
europejskich i polskich Żydów jest językiem powszednim, synagogę nazywano
"szul" (של),
czyli szkoła, co podkreślało jej edykacyjny charakter. Dlatego musimy pamiętać,
że przedstawiając w tej witrynie 6 synagog, nie one jedyne były miejsce
wspólnych modlitw łódzkich Żydów. W książce "Synagogi i Domy Modlitw w Łodzi",
dr Jacka Walickiego, której zawartość, za zgodą autora, stanowi zdecydowaną
większość treści niniejszej witryny, autor podaje listę prawie 250 domów
modlitw, w których tętniło religijne życie społeczności Żydowskiej naszego
miasta.
W religijnym sensie zatem, synagoga nie jest
sama w sobie, jako budynek miejscem świętym - miejscem obecności Bożej. Czyni ja
takim dopiero minyan - kworum dziesięciu Żydowskich mężczyzn, w wieku
przynajmniej 13 lat. W Judaizimie istniały tylko dwie Świątynie w dosłownym tego
słowa znaczeniu. Pierwsza Świątynia, zbudowana na
polecenie króla Dawida, przez jego syna Salomona około roku 1000 p.n.e.
Świątynia ta została zburzona na polecenie króla Babilonu, Nebuchadnezzara w
roku 586 p.n.e. Druga Świątynia powstała niedługo po pokonaniu w roku 538 p.n.e.
Babilończyków przez Persów i powrocie Żydów z wygnania do Jerozolimy. Ale i ona
została zniszczona w roku 70 n.e. po pokonaniu przez Rzymian powstania Zealotów.
Obie światynie stały na Wzgórzu Świątynnym, na którym dziś znajdują się słynne
Islamskie meczety (Al Aqsa i Dome of Rock), a z czasów Świątyń pozostała do
naszych czasów słynna Ściana Zachodnia.
Synagogi były i są zatem miejscem spotkań, miejscem modlitw,
miejscem nauki, miejscem w którym kwitło bogate życie społeczności
Żydowskiej. W ciągu wielu setek lat trwającej diaspory, niektóre synagogi stały
się również ciekawymi i pięknymi obiektami architektonicznymi, wpisującymi się w
otoczenie naszych miast i miasteczek, przyczyniając się również do wzrostu ich
wizualnego bogactwa. Takie właśnie były synagogi łódzkie. Cztery z nich były
wybitnymi zabytkami architektonicznymi w przedwojennej Łodzi.
Wnętrze synagogi
We wnętrzu synagogi łatwo jest od razu zauważyć dwie oddzielone od
siebie części: jedna przeznaczona dla kobiet i druga, przeznaczona dla mężczyzn.
Najczęściej miejsca dla kobiet, znajdują się np. na galeriach. Myliłby się
jednak ten, który wywnioskowałby iż w Judaizmie kobieta jest traktowana gorzej,
dlatego że przeznaczone jest jej odrębne miejsce w synagodze! Jest wręcz
przeciwnie, choć nie jest to zapewne miejsce abyśmy ten wątek tu rozwijali.

Na środku synagogi znajduje się charakterystyczne podwyższenie lub
pulpit, zwane bimą. Bima jest miejscem skąd odczytuje się wiernym Torę. W dużych
i bogatych synagogach bima była często duża i ozdobna, często obudowywana
swoistą wewnętrzną katedrą.

Tora przechowywana
jest w miejscu zwanym Aron
Hakodesz, zbudowanym na pamiątkę Arki Przymierza. Aron Hakodesz to wnęka lub
szafa zasłonięta specjalną zasłoną, kotarą zwaną Parochet. Umieszczana ona
jest,
na pamiątkę świątyni w Jerozolimie zawsze na wschodniej ścianie synagogi.

Tuż przed Aron Hakodesz znajdował się zwykle mniejszy pulpit z
którego chazan (kantor) przewodzi nabożeństwu. Fragmenty Tory mogą być
odczytywane z bimy przez każdego mężczyznę zgromadzenia, ale najczęściej
czynił to kore (lektor).
Wokół bimy i pulpitu, zwykle ustawione w kierunku wschodnim, stały
ławki dla wiernych.
|